Saab läggs ner – förhoppningsvis

I förrgår kunde vi läsa att Saab/GM skrivit under ett bindande avtal med Koenigsegg Group.

Köpeskillingen är i dessa sammanhang nästan försumbar och GM skriver av de flesta fordringarna mot bolaget, fordringsägarna efterskänker sina krav med 75 procent.

Koenigsegg Group har ansökt om lån från Europeiska investeringsbanken (EIB), där svenska staten skall borga för lånet för att det skall gå igenom.

Varför går nu Koenigsegg Group och basunerar ut detta undertecknande i media. Förra veckan sade Christian von Koenigseggs fru, den ”administrativa chefen” Halldora von Koenigsegg att de inte skulle uttala sig förrän affären var helt i hamn. Nu helt plötsligt, innan den viktigaste pusselbiten, lånet från EIB med dig och mig som borgensmän är klart basunerar denna ljusskygga grupp ut att allt är klart bara den svenska regeringen, ”som redan uttalat sig positivt som man säger”, borgar för lånet mot EIB.

Frågan man ställer sig, varför kunde man inte säga något till media förra veckan, men nu formligen skriker man ut att allt är klart bara svenska staten ”gör sitt”? Svaret är lika enkelt som primitivt; ”För att sätta press på regeringen” helt enkelt. Ett vanligt simpelt hästhandlar, sorry jag menar bilhandlartrick.

Jag har sysslat med affärer i hela mitt liv och när motparten ”säljer något gratis” är det störst anledning att dra öronen åt sig. Varför skulle GM efterskänka sina fordringar på Saab och royalties för kommande bilmodeller och i stort sett ge bort bolaget? Jo, naturligtvis för att det kostar oerhörda summor att driva bolaget vidare, betydligt mer än de 3 miljarder som skall lånas upp i första omgången. Men eftersom Koenigsegg-gruppen ligger i ett nytt bolag, där i så fall svenska staten står som garant, spelar det naturligtvis inte ägarna någon som helst roll om detta bolag går åt fanders. Långt innan detta händer har gruppen ”säkrat sitt eget insatta kapital”.

Men självklart räknar de ljusskygga finansiärerna bakom Koenigsegg med att om svenskarna är så korkade att de satsar 3 miljarder vill de väl inte förlora dessa pengar, hi hi slugt va… Ett kort tag efter övertagandet kommer vi få höra att de har något riktigt stort, säkert någon unikt revolutionerande miljöbil som en korvkioskägare från Ängelholm hittat på, helt utan resurser, till skillnad från världens stora och framgångsrika bilfabrikanter. Det är det som är det fina, pojken med guldbyxorna, Pinoccio och allt vad jag kommer att tänka på… Men som sagt om bara några månader kommer Christian von Koenigsegg ut med ett pressmeddelande om denna sensation, som bara han i hela världen klarar av… Mannen som bygger supersportbilar och vinner VM i ”Plastic Padding”, det kan jag lova… Han har uppfunnit denna unika miljöbil. Strax därefter kommer nästa pressmeddelande; ”Koenigsegg behöver bara 5 miljarder” för att frälsa världen med denna unika miljöbil. Han och de ljusskygga kollegorna hoppas nu att svenska staten inte vill förlora de redan förlorade 3 miljarderna, utan hoppas att de pengarna är säkrare om man satsar 5 miljarder till. Tro mig detta kommer att hända!

Jöran Hägglund som är statssekreterare och ansvarar för fordonsfrågor på Näringsdepartementet säger att regeringen skall utvärdera Saabs eventuella köpare noga innan det blir aktuellt att garantera några lån. Han säger att mycket återstår. Jag hoppas verkligen att det inte är tomma ord och att han inte lyssnar för mycket på Trollhätteborna, facket, Mona Sahlin och andra ”förståsigpåare”. Varför då lyssna på mig? Nej, det håller jag med om, men ta reda på vad Christian von Koenigsegg och gruppen bakom företagsgruppen gjort och gör. Hur har de agerat i tidigare affärer, mot Olofströms kommun, tidigare delägare, bilköpare, investorer osv.

Om regeringen efter sin ”noggranna” granskning kommer fram till att de skall borga för lånet är det ett tydligt tecken på att The Wanja Principle verkligen existerar och att regeringsmedlemmar rekryteras som jag tidigare skrivit i artikeln facket mot folket.

Jag har sågat Koenigsegg vid fotknölarna eller strax under vid flera tillfällen, förmodligen för att jag vet alldeles mer än gemene man om bakgrunden runt Koenigsegg, som är ett PR-maskineri och har varit sedan första burken Plastic Padding införskaffades i garaget i Olofström. Nu försöker Koenigsegg-gruppen pressa svenska regeringen att borga för pengar de inte själva vågar eller kan satsa.

Det vi vet nu är att de ”kapitalstarka finansiärerna” bakom Koenigsegg inte tror så pass mycket på affären att de vill satsa egna pengar, eller kanske rentav inte kan. I vanliga fall finansierar man bolagsköp med egna medel, banker och externa finansiärer.

Christian von Koenigseggs budskap är solklart och det råder inga som helst tvivel med vad han menar när han säger att affären är klar och han (som inte har några pengar) skall tillföra ytterligare kapital… Han säger egentligen att:
”Staten kommer inte att borga för lånet”

Nu försöker ägargruppen som så sent som förra veckan inte ville säga ett enda ord till media, pressa på regeringen med de simplaste av de simpla tricken jag varit med om. Christian sätter nu allt hopp till att allmänheten skall pressa regeringen så att de lägger allt sunt förnuft åt sidan och riskerar dina och mina pengar i affären.

Det finns alltid riskkapitalister till denna typ av affärer, om det finns någon som helst möjlighet till en lönsam exit. Även banker ställer upp om objektet har substans. I detta fall saknas alla möjligheter till en lönsam exit och allt hopp står till media och den svenska regeringen.

Tiden börjar rinna ut att hitta någon annan köpare till Saab, det vet Koenigsegg-gruppen och nedläggning är tufft, rent politskt. Som jag ser det är det den enda sunda utvecklingen.

”Saab-facket är som en tvåtaktare som inte går rent”

Läs även: Information om Saab väntas (VA). Förhandlingsspel om Saab (DN). Jöran tycker det är bra att det klarnar (DN). En bluff (e24). Saab behöver mer stöd (DN). Den saknade pusselbiten (SvD). Historiskt ras för facket (AFV). Risken för nedläggning är större nu (dagensPS). Fantastiskt resultat för DNO (Cornucopia). Därför ratas Saab av riskkapitalet (DN). Pressen dömer ut Saab-affär (SvD). Saab närmare nedläggning nu (SvD). Låt Saab gå i konkurs (VA)

Tobbe Rosén

Startat och drivit ett antal företag genom åren. Sedan några år sedan arbetar jag heltid med trading. Initiativtagare till tradingmodellen Winning Trading.

Lämna ett svar