Min alldeles egen partiledare Mona Sahlin går med all rätt till attack mot den sittande regeringen för att de sitter på läktaren och inte gör något.
Mona kan bilar! Som vanligt har Mona, min favoritpartiledare rätt i att alliansregeringen inte kan något om bilar. Mona däremot har erfarenheter av en 80-tals Volvo 850 och en obesiktigad 740:a, som det varit lite knivigt att få igenom besiktningen ett antal gånger för att besiktningsmännen varit taskiga mot henne som person. Det är därför hon tvingas köra obesiktigat. All denna erfarenhet kommer Mona använda som statsminister och kommer enkelt att:
– Lösa överproduktionen av bilar globalt, bara Saab och Volvo finns kvar i Göteborgsregionen. Dessutom är det bra för valresultatet, stark (S)-region.
– Få de bilföretag som finns i Sverige att bli lönsammare genom att importera billigare delar från utländska företag. Det pressar tillverkningskostnaderna. Genialt Mona, att de inte kommit på det själva.
Mona kan företag! Alliansregeringen har inte en aning om hur man driver biltillverkning, det har Mona helt rätt i. Denna kompetensbrist har både Fredrik Reinfelt och Maud Olofsson tydligt deklarerat. Mona Sahlin och Lars Ohly däremot vet hur företag skall drivas. Tyvärr är Maria Wetterstrand emot bilar, men för kamratskapen skull håller hon med om att bilar behövs, speciellt de från västkusten även om hon själv kör Ford.
Mona kan däremot företag, hon har ju själv varit småföretagare inom opinionsbildning i ett bolag ”Kvinnor Kan”. Tyvärr varade ”Kvinnor kan” bara ett år. Men hon lyckades ta ut hela 1,1 miljoner kronor i lön redan första året, inte många småföretagare klarar det! Hon hann även med att skaffa tjänstebil i sitt företag, redan första året. Ingen skall alltså klandra henne för att hon inte vet hur bilbranschen fungerar. Nu hade hon lite otur för intäkterna blev bara 350.000 kronor och regeringen vägrade skjuta till mellanskillnaden och se hur det gick, hon var tvungen att likvidera bolaget.
Året efter ”Kvinnor Kan” valdes hon in som småföretagarminister eftersom hon skaffat sig unika erfarenheter som småföretagare. Hade regeringen istället stöttat Mona med mellanskillnaden hade bolaget kanske levt vidare, med endast någon miljon om året i stöd hade det nog fungerat. Det är precis samma sak med Saab-affären, de blivande ägarna har inte möjlighet att betala men om regeringen skjuter till mellanskillnaden kanske Saab kan leva vidare. Saab må ha gamla bilar som inte går att sälja, men om vi inom de rödgröna axelmakterna (Cornucopias uttryck) får styra kommer den ”svenska” bilindustrin att komma på fötter. Det hade nog även Hasselblad gjort, trots att resten av världen började med digitala kameror. Facit hade nog oxå klarat att erövra världen med skrivmaskiner istället för datorer med lite stöd från regeringen.
Mona har humor! I somras sade Mona att hon hellre har en Saab på parkeringen än Maud i regeringen, det kan nog bli 10.000 Saabar på parkeringen om von Korvkiosk får regeringen att stå för fiolerna. I detta mycket informativa inslag nedan förklarar Mona verkligen vad som gäller för att få bilindustrin på fötter, med mycket humor…
Min alldeles egen partiledare Mona Sahlin går med all rätt till attack mot den sittande regeringen för att de sitter på läktaren och inte gör något.
Mona är en lagspelare! Hon är den som bäst av svenska politiker vet hur det är att ha myndigheterna hängande i hasorna. Mona har gedigna specialistkunskaper inom bilindustrin. Tillsammans med skatteexperten Östros och Lars Ohly som ny småföretagarminister kommer det att bli ett nytt dream team.
Mona vet hur man bekämpar en global kris! Världens fordonsindustri lider av en enorm överproduktion. Genom att ge svenskt stöd åt Ford och GM som är två av de större tillverkarna kommer Mona att se till att tillgång och efterfrågan inom bilindustrin kommer i balans. Precis som Mona säger är det viktigaste att folk på västkusten har ett arbete att gå till, på så sätt löses den globala krisen inom fordonsindustrin. Mona vet för hon och hennes företrädare löste varvskrisen på samma sätt för några år sedan. Mona har nämnt i förtroende för mig att hon kan tänka sig att gå över till vänsterpartiet, då skulle den totala intelligenskvoten stiga hos bägge partierna.
Mona ser som blivande statsminister världen på ett större sätt och tycker därför det är småaktigt att tjafsa om att Saab och Volvo ägs av amerikanska mulitnationella bolag. Alla människor är lika mycket värda och kan Sverige hjälpa till skall vi göra det. Precis som sin idol, USA:s president har Mona kommit på att pengar tillhör alla. Vem som för tillfället disponerar pengarna är egalt. Är det minus på kontot är det bara att låna, när inte det går kan man väl alltid tigga, det gör de ju i Afrika och de har väl inte fel. Får man till slut inget när man tigger är det väl bara att ta för sig, det finns många ideologier som Mona nämnt för mig med stor respekt, alltså inget fel i det. Jag har nu lärt mig av Mona att pengar är inget problem.
Om Saab, Volvo eller McDonalds går dåligt spelar det ingen roll vem som äger bolaget, självklart skall den svenska regeringen hjälpa till.
Det ryktas nu om att den hårt kritiserade Saab-Koenigsegg-affären är på väg att spricka. Hade regeringen gjort som Mona och Thomas Östros sade för några månaders sedan och garanterat lånen mot EIB hade ju affären gått i lås och Koenigsegg-Saab hade varit ett faktum. Det är alliansens fel att inte Mona nu får möjlighet att köra en Koenigsegg.
Om inte alliansregeringen hjälper Koenigsegg snabbt finns det risk för att köpet av Saab går i stöpet. Kan det verkligen vara meningen att Koenigsegg skall behöva slanta upp egna pengar för att få igenom affären, det är ju helt befängt.
Mer helgläsning: Regeringen okunnig om bilar (DN SvD). Saabaffären kan spricka (DN SvD). Helikopterrån eller Nordea – vilket är värst (Cornucopia)